Jikiti – energetyczny taniec z nutami afrykańskiego słońca i melancholijnym podtekstem gitary
Muzyka świata jest jak wielki, kolorowy bazar pełen niespodzianek. Można tu znaleźć melodie tak różne jak kraje, które je tworzą - od wesołych rytmów latynoskich po refleksyjne pieśni skandynawskie. A wśród tej rozmaitości istnieją utwory, które potrafią nas zaskoczyć i porwać swoją oryginalnością. “Jikiti” autorstwa gwinejskiego zespołu Bembeya Jazz to właśnie taka perełka.
Ten utwór, nagrany w latach 70., jest mieszanką tradycyjnych dźwięków Afryki Zachodniej z elementami jazzu. Słowo “jikiti” oznacza w języku Susu (jednym z języków używanych w Gwinei) rodzaj tańca, który charakteryzuje się energicznymi ruchami i radością. I rzeczywiście, “Jikiti” zaczyna się od dynamicznego rytmu perkusyjnego, który natychmiast nakręca nas do działania. Do tego dochodzą melodyjne linie gitarowe, które dodają utworowi melancholijnego nastroju.
Bembeya Jazz powstał w latach 60. w stolicy Gwinei - Conakry. Zespół założył Aboubacar “Coco” Touré, który był utalentowanym wokalistą i perkusistą. Touré miał wizję połączenia tradycyjnej muzyki gwinejskiej z elementami jazzu i funku, aby stworzyć unikalny dźwięk. I rzeczywiście, Bembeya Jazz stał się pionierem w gatunku “afrobeatu”, który zyskał ogromną popularność w Afryce i na świecie.
W skład zespołu wchodzili utalentowani muzycy, którzy wykazali się wirtuozerią w swoich dziedzinach. Mamy tu:
- Aboubacar “Coco” Touré: Lider zespołu, wokalista i perkusista
- Mohamed Bah: Gitarzysta znany ze swojego charakterystycznego stylu gry, który łączył tradycyjne afrykańskie motywy z elementami jazzu
- N’fa Laye Sow: Basista odpowiedzialny za rytmiczną podstawę utworów
“Jikiti” to jeden z najpopularniejszych utworów Bembeya Jazz. Utwór charakteryzuje się:
- Energicznym, tańcem rhythms: Perkusja jest silnym elementem napędowym utworu.
- Melodijnymi liniami gitarowymi: Gitary dodają utworowi melancholijnego nastroju.
- Wpływami jazzu: Solo saksofonu i klarnetu dodają utworowi charakteru jazzowego.
Utwór jest również dobrym przykładem na “afrobeatu” - gatunku, który łączy elementy muzyki afrykańskiej z funkiem, soulem i jazzem.
Struktura “Jikiti”
Oto przykładowa struktura utworu:
Sekcja | Opis |
---|---|
Wstęp (Intro) | Dynamiczny rytm perkusyjny, wprowadzający słuchacza w nastrój utworu |
Zwrotka 1 | Wokal Coco Touré, akompaniowany przez gitarę i instrumenty perkusyjne |
Refren | Intensywny chóralny śpiew, energetyczny taniec |
Solo saksofonu | Improwizacja w stylu jazzowym |
Zwrotka 2 | Podobna do pierwszej zwrotki, z drobnymi zmianami |
Refren | Powtórzenie refrenu |
Solo klarnetu | Improwizacja w stylu jazzowym |
Wpływ “Jikiti” na kulturę
“Jikiti” stał się hitem w Afryce i na świecie. Utwór był często wykorzystywany w filmach, reklamach i programach telewizyjnych. Popularność utworu przyczyniła się do rozpowszechnienia afrobeatu na całym świecie.
“Jikiti” to nie tylko świetny utwór muzyczny, ale także ważna część historii muzyki afrykańskiej. Ten energetyczny taniec z nutami afrykańskiego słońca i melancholijnym podtekstem gitary zaprasza do podróży w świat dźwięków, które potrafią rozruszać nawet najbardziej zmęczone dusze.